Higiena snu część 1- Jak dobrze spać?

March 8, 2017

Sen jest to stan świadomości przeciwstawny do stanu czuwania, który charakteryzuje się zaprzestaniem aktywności ruchowej, utratą świadomego kontaktu z otoczeniem, zmniejszeniem reaktywności na bodźce zewnętrzne. Ważną cechą snu jest jego całkowita odwracalność, tj.: możliwośc obudzenia się.

W trakcie snu nie tylko odpoczywamy i regenerujemy się. Nasz mózg utrwala też nabywane przez nas w trakcie dnia informacje, tak więc śpiąc uczymy się. :) Z tego powodu ważne jest aby zadbać o dobry sen.

 

 

 

Najważniejsze zasady higieny snu:

  1. Zawsze staraj się zasypiać i budzić o tych s amych porach, nawet w dni wolne od pracy. To bardzo ważne aby wypracować sobie stały rytm dnia. Wbrew pozorom zbyt długie dosypianie może powodować nasilanie się problemów ze snem.

  2. Kładź się do łóżka, gdy czujesz się senny/a i wstawaj zaraz po przebudzeniu się.

  3. Pozbądź się z łóżka komputera, zaległej pracy, jedzenia. Nie przeglądaj smartfona, nie oglądaj w łóżku telewizji. Niech łóżko kojarzy Ci się tylko  z relaksem i wypoczynkiem.

  4. Staraj się zjeść lekkostrawną kolację przynajmniej 2 godziny przed snem. Uczucie głodu lub pragnienia nie sprzyja zasypianiu.

  5. Unikaj drzemek w ciągu dnia, mogą one poważnie zaburzyć sen nocny.

  6. Dbaj o aktywność fizyczną w ciągu dnia, szczególnie na świeżym powietrzu. Ważne jest, aby nie planować zbyt dużego wysiłku fizycznego tuż przed snem, gdyż dużo trudniej jest zasnąć, gdy jest się pobudzonym.

  7. Kofeina, teina, alkohol i nikotyna pobudzają Twój organizm, tym samym utrudniając Ci zasypianie i spokojny sen nocny, dlatego warto ograniczyć, a nawet wyeliminować ich spożywanie popołodniu.

  8. Zadbaj o odpowiednie oświetlenie (wieczorem warto ograniczyć ilość sztucznego światła) oraz temperaturę powietrza w sypialni (18-21 stopni).

  9. Zadbaj o to, żeby Twoje łóżko było czyste i schludne. Kładąc się spać pamiętaj o własnej higienie osobistej.

  10. Postaraj się wyciszyć i zrelaksować tuż przed snem słuchając spokojnej muzyki, medytując czy ćwicząc trening relaksacyjny.

 

Słodkich snów!

Please reload

Wyróżnione posty

Psychoterapia poznawczo-behawioralna (CBT)

March 31, 2016

1/1
Please reload

Ostatnie posty

December 2, 2017

November 21, 2017

February 1, 2017

Please reload

Archiwum
Please reload

Wyszukaj wg tagów